Högsta förvaltningsdomstolen söker en arkivarie

Lockas du av att arbeta i en miljö som präglas av hög kvalitet? Är du grundlig, noggrann och självgående? Har du en hög ansvarskänsla och ett gott omdöme? Har du erfarenhet av utlämnandehantering? Är du en flexibel lagspelare som tycker om att bidra till hela verksamheten? Har du dessutom arbetat med digital ärendehantering? I så fall är det här jobbet för dig!

Kontaktpersoner

Kristina Ulgemo, chefsadministratör

Tfn: 08-561 676 00

Mikael Gustavsson, arkivarie

Tfn: 08-561 676 00

Arbetsplatsbeskrivning

Högsta förvaltningsdomstolen är högsta instans bland de allmänna förvaltningsdomstolarna. Huvuduppgiften är att skapa prejudikat, det vill säga avgöranden som vägleder domstolar och myndigheter i hur gällande rätt ska tolkas och tillämpas.

I Högsta förvaltningsdomstolen hanteras årligen drygt 7000 mål av olika slag. Vanligast förekommande är mål om skatt, socialförsäkring och sociala mål.

Vid Högsta förvaltningsdomstolen arbetar cirka 85 personer. Organisationen består av justitieråden, tre beredningsenheter och en administrativ enhet.

Den administrativa enheten ansvarar för administrationen på domstolen genom att stödja den beredande och dömande verksamheten. Enheten har också till uppgift att tillhandahålla service åt allmänheten. Arkivet är en del av den administrativa enheten och på arkivet arbetar två arkivarier och en arkivassistent.

Högsta förvaltningsdomstolens lokaler är vackert och centralt belägna i historiska byggnader på Riddarholmen i Stockholm.

Mer information om domstolen finns att läsa på https://www.domstol.se/hogsta-forvaltningsdomstolen/

Arbetsuppgifter

Tillsammans med dina kolleger på arkivet ska du delta i förvaltandet och utvecklingen av domstolens arkiv. Arkivet är ett pappersarkiv, men inom det närmsta året kommer e-arkiv att införas. Medarbetarna på arkivet förväntas aktivt medverka i införandet.

Du kommer att arbeta med arkivläggning av akter, sökningar i ärendehanteringssystemet Vera, sedvanligt ordnande och förtecknande av olika typer av handlingar samt gallring. Du kommer också att hantera förfrågningar om utlämnande av allmänna handlingar från privatpersoner, myndigheter och övriga intressenter. I den hanteringen ingår sekretessprövning av de aktuella handlingarna. I ditt arbete ingår också att informera och ge råd i arkivfrågor till domstolens personal.

För att uppnå så låg sårbarhet och hög flexibilitet som möjligt delas många av funktionens uppgifter av medarbetarna på arkivet. Eftersom arkivet ingår i den administrativa enheten, kan dessutom andra arbetsuppgifter bli aktuella vid behov.

Kvalifikationer

Du ska vara högskoleutbildad arkivarie (minst 60 högskolepoäng arkivvetenskap).

Du ska ha minst två års erfarenhet vid offentlig förvaltning av service och utlämnandehantering.

Aktuell erfarenhet från offentlig förvaltning av de ovan beskrivna arbetsuppgifterna är meriterande samt om du har arbetat med digitalt bevarande-frågor.

Du ska ha mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt i både tal och skrift på svenska. Du ska även kunna tala och skriva korrekt på engelska.

Som person har du ett positivt förhållningssätt, är ansvarstagande, flexibel och serviceinriktad. Det är viktigt att du tycker om att arbeta i en liten grupp med stort gemensamt ansvar. Tjänsten kräver att du har lätt för att samarbeta med olika personalkategorier, men också att du kan arbeta självständigt. Du har ett gott omdöme och utför ditt arbete med stor noggrannhet.

Den administrativa enheten är en relativt liten arbetsgrupp, så vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Allmän visstidsanställning, tolv månader med möjlighet till förlängning.

Omfattning: Heltid.

Tillträde: Efter överenskommelse.

Lön: Individuell lönesättning.

Ansökan

Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan via rekryteringssystemet Varbi.

Sista ansökningsdag: 2020-11-04.

Märk Din ansökan med HFD 2020/684

Kontaktpersoner

Om du vill ha ytterligare upplysningar om tjänsten och om Högsta förvaltningsdomstolens arkiv, kan du kontakta arkivarien Mikael Gustavsson eller chefsadministratören Kristina Ulgemo. Fackliga företrädare är justitiesekreteraren Sara Westerlund (Saco-S) och domstolshandläggaren Lina Spelyte Cedvall (fackförbundet ST). Samtliga nås på telefonnummer 08-561 676 00.

Övrigt

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss direktkontakt avseende försäljning av jobbannonser och bemanningstjänster.

Sista ansökningsdatum

4 november

Ort

Stockholm

Kontaktpersoner

Kristina Ulgemo, chefsadministratör

Tfn: 08-561 676 00

Mikael Gustavsson, arkivarie

Tfn: 08-561 676 00